En entreprenörs vintersäsong 17/18 – del 1

EN ENTREPRENÖRS VINTERSÄSONG 17/18 – DEL 1

 

Välkommen till min summering från en låång vinter som kvinnlig entreprenör inom skidåkning och outdoor. En vinter som inneburit så otroligt mycket skidåkning men också jobb.  Du läser nu del 1 av 4.

Vad var det då som hände den här vintern med bergen som arbetsplats?

Kvällsskidåkning hemma i Åre.

 

NOVEMBER 2017

Från en lång sommar med en stor portion mental träning och en höst 2017 som innehöll mycket rehab så stod jag på skidor igen för första gången i november efter en knäskada i maj 2017. Den här känslan var obetalbar i glädje. Jag kände att jag kom ”hem”.

Skidåkning som efter ett långt uppehåll blev ett stort intresse runt 2010 landade några år senare som min passion. Idag är det min livsstil. Jag älskar att åka skidor. Att röra mig längre ut på berget. Och jag blir alltmer intresserad av att förmedla den frihetskänslan och glädjen till fler genom att instruera och guida inom skidåkning.

De första skidåken gjorde jag i Duved strax utanför Åre. Kommer fortfarande ihåg känslan av att ta på pjäxorna. Ställa in bindningarna och sakta åka in mot ankarliften. Första svängarna var lätta. Jag vågade inte belasta på mitt skadade knä och ”fusk-svängde” men vågade ändå ha fart i åkningen.

Duved november 2017

 

DECEMBER 2017

Engelberg har alltid varit en speciell plats för mig. Det var dit jag reste första gången när jag såg alperna 2010. Det var också då jag förstod att skidåkningen skulle kunna växa till något stort inom mig. Bergen var makalöst vackra!

Jag tror på att du ska leda dig själv efter din största inspiration. Så att du blommar ut i din fulla potential. Att du ska våga bli den bästa versionen av dig själv. Jag har aldrig trott på att jämföra mig med andra. Det hör inte hemma om du vill vara en god medmänniska och växa i dig själv.

I december valde jag att resa två veckor till änglarnas berg, Engelberg, för att lära känna platsen mer vintertid. De här två veckorna följdes därefter under vintersäsongen upp av många fler veckor… Jag tror att det finns flera platser där du är ”hemma”. Det här är ett av mina hem inom mig.

Min övertygelse är att kommunikation är en stark kraft i hur vi lever och agerar. Jag har ett stort kommunikationshjärta och har alltid älskat att jobba med reklam och marknadsföring. Skapa berättelser och bygga identiteter. Varumärken.

I Systrar i bergen är #contentisqueen ett faktum. Vi bygger enhetligt vår story om hur företaget startade tillsammans budskap i bild och språk. Vi skapar en kultur där allt ”innehåll” är premierat.

Precis innan skidsäsongen inleddes ett större samarbete mellan Systrar i bergen och fantastiska outdoormärket 8848 Altitude. Därmed arrangerades en fotografering i Engelberg tidigt på säsongen för att skapa material som kunde användas över vintersäsongen 17/18.

Foto: Axel Adolfsson
Foto: Axel Adolfsson

 

Det här är så himla kul! Att driva ett eget varumärke och att få arbeta i en miljö som jag fullkomligt älskar tillsammans med mediaproduktion som är en lika stor del av vad jag vill göra. True match!

I samband med resan så tog jag också de första stora stegen till att strategiskt bygga modigajohanna som ett tydligare varumärke utanför Systrar i bergen AB.

Provar belasta det skadade knät i pisten. Engelberg december 2017.

 

Som kommunikatör förstår jag att min roll i Systrar i bergen som VD och guide inte ska begränsa modigajohannas roll och vice versa. Modigajohanna är den kvinnliga entreprenören inom outdoor som har ett stort kommunikationshjärta. En skidguide och sommarguide i bergen som hela tiden strävar efter att fyllas med ny kunskap och erfarenhet som kan delas vidare till dig som är intresserad av att följa med.

I Systrar i bergen får du som gäst mötesplatsen som saknas i skid- och outdoorbranschen. Du kan följa med på nya upplevelser i bergen utifrån dina villkor och aldrig med prestation i fokus. Här är alla välkomna ur ett systerskap – alltså ur feminint perspektiv. Vi lyfter ett erbjudande utifrån en kommunikation som handlar om kvinnliga värden som ofta uppfattas som mjukare värden.

Se filmen om Modigajohanna – female entrepreneur HÄR >>

 

modigajohanna som kvinnlig entreprenör inom outdoor

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *