Första styrketesterna efter skadan

STYRKETESTER EFTER SKADAN

 

Idag är det precis 6 månader sen skadan. I sex månader har jag försökt träna det jag kan för att komma tillbaka till en lika stark kropp som senast. Skadefri och hel.

Under eftermiddagen träffade jag Frida, min sjukgymnast i Åre, för att göra första styrketesterna och mäta min spänst. Styrketesterna är ett maxtest där vi mäter RM. Antal repetitioner som du orkar i ditt yttersta läge. RM står alltså för Repetition Max.

Att göra tester såhär får mig att slängas tillbaka till när jag var aktiv i min satsning i innebandy. De där försäsongsträningarna med laget. Den där nervositeten inför att mäta resultatet av all hård träning från sommaren. Svart på vitt hur fomen har förbättrats inför kommande säsong.

Alla tester delades upp per Höger och Vänster ben. Vi vill mäta hur stor skillnaden är i framförallt styrka och spänst i kroppen, efter skadan och efterföljande rehab.

 

Tester höger och vänster ben

1) Framsida lår RM 10 rep
2) Baksida lår RM 10 rep
3) Hoppa till vänster och höger om två markeringar med ett mellanrum på 40 cm, så många hopp som möjligt på 30 sek
4) Spänst hoppa längst möjligt på ett ben (med armarna bakom ryggen), 3 försök
5) Stå på ett ben och blunda 60 sek (med låsta armar), 3 försök

 

4 månader sen hade jag kryckorna med mig som stöd vart jag än gick. Här på Sats Åre.

 

Resultat tester höger och vänster ben

Jag har inget att jämföra med, mer än min egen kropp. Vilket i det här fallet känns helt rimligt att utgå från. Men jag vet själv hur intressant jag tycker att det är utifrån mitt intresse i träning att ha något att förhålla sig till. Därför skriver jag ut mina resultat.

1) Framsida lår RM
VB: 23 kg / 13 rep
HB: 23 kg / 11 rep

2) Baksida lår RM 10
VB: 18 kg / 13 rep
HB: 18 kg / 9 rep

3) Hoppas vänster och höger på sidan om markeringar med ett mellanrum på 40 cm, på 30 sek
VB: 33 ggr
HB: 30 gr

4) Spänst hoppa långt med ett ben (med armarna bakom ryggen), 3 försök
VB: 110 cm
HB: 70 cm

5) Stå på ett ben och blunda 60 sek (med låsta armar), 3 försök
VB: 45 sek
HB: 40 sek

 

Idag kan jag gå utfallsgång utan smärta i knäleden. Det är en ofattbart skön känsla att komma tillbaka till.

 

 

Jag måste få avsluta med en snöig hälsning från Åre! Nu börjar min riktiga försäsongsträning, ex antal månader för sent, men ändå med hopp om att vara stark i vinter igen! Visste ni förresten att jag är utbildad skidinstruktör och att ni boka mig för privata skidlektioner? Läs mer här >>

 

I mitt bästa element. Bland snöflingor och bergen. Åre, november 2017.

 

 

 

 

Ett svar på “Första styrketesterna efter skadan”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *